Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Siedem tysięcy aut dla inwalidów

ak, Anna Wittenberg 17-02-2008, ostatnia aktualizacja 18-02-2008 22:20

Nawet do 80 proc. kosztów będzie zwracał w tym roku Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych tym, którzy kupią samochód. Wnioski można składać tylko do 31 marca.

źródło: Fotorzepa

W Warszawie niemal nie funkcjonuje specjalistyczny transport niepełnosprawnych. Kilka tysięcy osób poruszających się na wózkach obsługuje tylko siedem starych i zdezelowanych taksówek, które trzeba zamawiać nawet... tydzień przed planowanym kursem. Dlatego m.in. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przygotował kolejną edycję programu „Sprawny dojazd”. W jego ramach kilka tysięcy inwalidów będzie mogło kupić własny samochód.

Jak podzielą te miliony

– Na realizację programu w tym roku mamy 150 mln zł. To aż o 120 mln więcej niż rok temu – cieszy się Tomasz Leleno, rzecznik PFRON. – Wysokość dofinansowania będzie jednak zależała od liczby osób, które będą się o nie ubiegały. Największe, jakie możemy przyznać, to 80 proc. wartości samochodu – tłumaczy.

PFRON da pieniądze na samochody każdej marki, nowe lub używane. Są dwa ograniczenia: auto nie powinno mieć więcej niż trzy lata, a jego cena nie może przekraczać 20 tys. euro.

Jakie dokumenty zebrać

Jak ubiegać się o te pieniądze?– Adresatami programu są pełnoletnie osoby niepełnosprawne, które uczą się lub pracują – tłumaczy Leleno. – Aby otrzymać pieniądze, muszą one złożyć wniosek do naszej delegatury (w

Warszawie znajduje się ona przy ul. Grójeckiej 19/25). Po jego pozytywnym rozpatrzeniu, beneficjent podpisuje umowę, w której zobowiązuje się np. płacić OC i AC przez pięć lat oraz samodzielnie dbać o auto – dodaje rzecznik PFRON.

Kiedy osoba niepełnosprawna już wybierze samochód, jaki chciałaby kupić, informuje o tym PFRON. Następnie wpłaca sprzedającemu 20 proc. wartości auta. Resztę dopłaca fundusz. – Procedura przyznawania dopłat jest skomplikowana, ale może być rozwiązaniem problemów wielu niepełnosprawnych. Nawet tych, którzy są sparaliżowani od pasa w dół i aby prowadzić auto potrzebują specjalistycznego sprzętu – ocenia Izabela Siemaszko ze Stowarzyszenia Kobiet Niepełnosprawnych One.pl.

Aby skorzystać z pomocy, trzeba złożyć wniosek do 31 marca.

[PFRON kiedyś trwonił miliony]

FUNDACJA BATOREGO PODEJRZEWA KORUPCJĘ

Obsada stanowisk w zarządzie funduszu miała charakter polityczny.PFRON i jego kierownictwo wielokrotnie posądzane było o nieracjonalność w dysponowaniu środkami finansowymi. Przykładem podejmowania wątpliwych decyzji w trybie zamówień publicznych jest rozpoczęty w 1998 roku remont lokalu biurowego PFRON (...) Ostatecznie wartość zamówienia przekroczyła 400 tys. zł wobec zakładanych 120 tys. zł (przy wyborze wykonawcy – przyp. red.). Stosowano wbrew przepisom ustawy o zamówieniach publicznych tryb negocjacji z zachowaniem konkurencji, a nie przetarg nieograniczony.

Do najbardziej jaskrawych przykładów naruszenia prawa nasuwających podejrzenia o korupcję należał dokonany w 1998 roku zakup samochodów osobowych dla PFRON. Na kupno trzech pojazdów dla prezesa i jego zastępców wydano 375 tys. zł. Zapytania ofertowe wystosowano do przedstawicieli handlowych tylko dwóch producentów.

Wskazane przykłady nieprawidłowości stanowią tylko wycinek całości negatywnych zjawisk. Źródło: www.batory.org.pl

Życie Warszawy

Najczęściej czytane