Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Rowerem przez Dźwigową

Konrad Majszyk 08-02-2012, ostatnia aktualizacja 08-02-2012 09:39

W opóźnionym tunelu na Dźwigowej – po obu stronach jezdni – może powstać ścieżka rowerowa

Ul. Dźwigowa zamknięta jest od ponad pół roku. Otwarcie planowane jest w czerwcu
autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
Ul. Dźwigowa zamknięta jest od ponad pół roku. Otwarcie planowane jest w czerwcu

Remont tuneli na Dźwigowej miał się zakończyć do 30 września ubiegłego roku. Na wniosek władz Warszawy nadzór budowlany przedłużył termin aż do czerwca tego roku. Podczas mrozów trwają przymiarki do zmian projektowych.

– Planujemy wyznaczyć na Dźwigowej ścieżkę rowerową – mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Grażyna Lendzion. – Sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Wszystko zależy od tego, czy uda się bezpiecznie doprowadzić ruch rowerowy z tuneli na Dźwigowej do ul. Połczyńskiej i Parowcowej –  podkreśla.

Ścieżka rowerowa miałaby się znaleźć po obu stronach  Dźwigowej. Żeby się udało, chodniki dla pieszych musiałyby zostać zwężone z 1,60 m do 50 cm. Dla bezpieczeństwa rowerzystów trzeba też wymienić lampy, żeby doświetlić jezdnię.

Projektu organizacji ruchu nie zaakceptował jeszcze miejski inżynier ruchu Janusz Galas, który będzie miał zdanie decydujące. Podstawowe zadanie ZDM to odtworzenie nawierzchni zamkniętej Dźwigowej z odwodnieniem. Ścieżka rowerowa to zadanie dodatkowe, a jednocześnie ukłon miasta w stronę organizacji walczących o takie rozwiązanie, m.in. stowarzyszenia Sąsiedzkie Włochy i Zielonego Mazowsza.

Drogowcy zamknęli tunele na Dźwigowej w lipcu ubiegłego roku, bo jezdnia zaczęła się zapadać. Pod torami PKP budują od nowa odwodnienie.

15 m pod ziemią musi powstać kanał o długości 50 m. Między ul. Parowcową i Połczyńską wykonawca wbił jesienią palisadę z 15-metrowych  grodzic, między które wpompował beton na głębokość pięciu metrów (to tzw. wanna szczelna, przez którą nie powinna przebić się woda). Następnie trzeba wzmocnić skarpy między trzema wiaduktami, żeby woda nie znalazła w nich ujścia.

Czy uda się otworzyć Dźwigową do 30 czerwca?

– Na razie zatrzymały nas wyż syberyjski i rekordowe mrozy.  Nie chcę podawać żadnych dat – zastrzega dyrektor Zakładu Remontów i Konserwacji Dróg Wiktor Wojewódzki.

Jak ustaliliśmy, nie ma zgody ratusza na skierowanie ruchu po płytach betonowych – przed ostatecznym zakończeniem prac.

Brak tuneli na Dźwigowej korkuje  al. Prymasa Tysiąclecia, którędy  prowadzi objazd pod torami PKP przecinającymi Odolany. Korkuje się też skrót z Włoch przez ul. Potrzebną i Gniewkowską. Kierowcy utykają na ul. Ordona –  przed wjazdem w al. Prymasa Tysiąclecia.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane