Rowerem przez Dźwigową
W opóźnionym tunelu na Dźwigowej – po obu stronach jezdni – może powstać ścieżka rowerowa
Remont tuneli na Dźwigowej miał się zakończyć do 30 września ubiegłego roku. Na wniosek władz Warszawy nadzór budowlany przedłużył termin aż do czerwca tego roku. Podczas mrozów trwają przymiarki do zmian projektowych.
– Planujemy wyznaczyć na Dźwigowej ścieżkę rowerową – mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Grażyna Lendzion. – Sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Wszystko zależy od tego, czy uda się bezpiecznie doprowadzić ruch rowerowy z tuneli na Dźwigowej do ul. Połczyńskiej i Parowcowej – podkreśla.
Ścieżka rowerowa miałaby się znaleźć po obu stronach Dźwigowej. Żeby się udało, chodniki dla pieszych musiałyby zostać zwężone z 1,60 m do 50 cm. Dla bezpieczeństwa rowerzystów trzeba też wymienić lampy, żeby doświetlić jezdnię.
Projektu organizacji ruchu nie zaakceptował jeszcze miejski inżynier ruchu Janusz Galas, który będzie miał zdanie decydujące. Podstawowe zadanie ZDM to odtworzenie nawierzchni zamkniętej Dźwigowej z odwodnieniem. Ścieżka rowerowa to zadanie dodatkowe, a jednocześnie ukłon miasta w stronę organizacji walczących o takie rozwiązanie, m.in. stowarzyszenia Sąsiedzkie Włochy i Zielonego Mazowsza.
Drogowcy zamknęli tunele na Dźwigowej w lipcu ubiegłego roku, bo jezdnia zaczęła się zapadać. Pod torami PKP budują od nowa odwodnienie.
15 m pod ziemią musi powstać kanał o długości 50 m. Między ul. Parowcową i Połczyńską wykonawca wbił jesienią palisadę z 15-metrowych grodzic, między które wpompował beton na głębokość pięciu metrów (to tzw. wanna szczelna, przez którą nie powinna przebić się woda). Następnie trzeba wzmocnić skarpy między trzema wiaduktami, żeby woda nie znalazła w nich ujścia.
Czy uda się otworzyć Dźwigową do 30 czerwca?
– Na razie zatrzymały nas wyż syberyjski i rekordowe mrozy. Nie chcę podawać żadnych dat – zastrzega dyrektor Zakładu Remontów i Konserwacji Dróg Wiktor Wojewódzki.
Jak ustaliliśmy, nie ma zgody ratusza na skierowanie ruchu po płytach betonowych – przed ostatecznym zakończeniem prac.
Brak tuneli na Dźwigowej korkuje al. Prymasa Tysiąclecia, którędy prowadzi objazd pod torami PKP przecinającymi Odolany. Korkuje się też skrót z Włoch przez ul. Potrzebną i Gniewkowską. Kierowcy utykają na ul. Ordona – przed wjazdem w al. Prymasa Tysiąclecia.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.