Metro kupi nowe wagony
Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na dostawę pociągów dla I i II linii metra. Pierwsze nowe składy przyjadą do Warszawy w 2019 r.
Metro Warszawskie chce kupić 37 sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest w ciągu 20 miesięcy od daty podpisania umowy, a dalsze dostawy odbywać się będą sukcesywnie w przeciągu 53 miesięcy.
Dodatkowo w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy metro będzie mogło rozszerzyć zamówienie o kolejnych 8 składów.
Oferty mogą być składane do 27 września 2017 r.
Pociągi będą jednoprzestrzenne czyli bez podziału na poszczególne wagony i pasażerowie będą mogli swobodnie przemieszczać się po całym składzie. W celu ułatwienia wjazdu do wagonu zaplanowano wysuwane rampy, niwelujące odstęp pomiędzy krawędzią peronu i pociągiem. Nowe pociągi będą mogły jeździć na obydwu liniach metra.
Zakup taboru jest finansowany ze środków własnych Metra Warszawskiego oraz dofinansowywany ze środków unijnych w ramach projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II" (kwota dofinansowania 432 250 581,06 euro czyli ok. 2 mld złotych).
Metro Warszawskie eksploatuje obecnie cztery typy taboru. W sumie jest 75 pociągów (450 wagonów). Najstarszymi zestawami metra są pojazdy serii 81. Pierwsze pociągi zostały wprowadzone do eksploatacji w latach 1994 – 1997, w 2007 r. dodatkowo zakupiono partię trzydziestu pośrednich wagonów serii 81.
W latach 2000 – 2005 zakupiono i wprowadzono do eksploatacji pojazdy typu Metropolis 98B. W tej chwili eksploatowanych jest osiemnaście sześciowagonowych pojazdów tej serii.
Kolejnym typem taboru Metra Warszawskiego jest zakupiona w latach 2008-2009 partia siedmiu sześciowagonowych pociągów unowocześnionej serii 81. Wagony zyskały nowy wygląd zewnętrzny, klimatyzację kabiny maszynisty, nowy wystrój wnętrza, wymuszoną wentylację przedziału pasażerskiego oraz wyświetlacze informacji pasażerskiej.
W październiku 2013 r. rozpoczęła się eksploatacja pierwszego, z 35 zakupionych, pociągu Inspiro. Składy produkowane były w Wiedniu i w Nowym Sączu. Wykonawca został wybrany w trybie przetargu nieograniczonego, w którym kryterium wyboru nie była tylko cena. Premiowane było także zużycie energii elektrycznej, system utrzymania pojazdu oraz ekologia. To pierwszy typ pociągu, w którym zastosowano jednoprzestrzenność. Inspiro jeżdżą na I i II linii metra.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.