GremiMedia S.A.
Szanowny czytelniku
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Klikają przycisk "Przejdź do serwisu" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Gremi Media SA, podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANYCH PARTNERÓW GM.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Gremi Media SA (dalej: "GM") z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 51, 00-838 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy Sąd Gospodarczy XII Wydział Rejestrowy pod numerem KRS: 0000660475

podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM - lista tutaj
ZAUFANI PARTNERZY - lista tutaj
Cele przetwarzania danych
  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wybór podstawowych reklam
  3. Tworzenie profilu spersonalizowanych reklam
  4. Wybór spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profilu spersonalizowanych treści
  6. Wybór spersonalizowanych treści
  7. Pomiar wydajności reklam
  8. Pomiar wydajności treści
  9. Stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców
  10. Opracowywanie i ulepszanie produktów
Podstawy prawne przetwarzania danych
  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty GRUPY KAPITAŁOWEJ GM i ZAUFANI PARTNERZY GM, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (kliknij, aby zarządzać zgodą). Inne prawa osoby, której dane dotyczą - lista tutaj
Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj

Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych.
* Do profilowania wykorzystywane będą min. następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, a także inne podobne informacje.

Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Miliardy na szynach

Adam Woźniak 19-05-2015, ostatnia aktualizacja 19-05-2015 18:27

Dotacje z UE pomogą odnowić tabor i torowiska. Wykonawcy czekają w blokach startowych.

Tramwaje
autor: Krzysztof Skłodowski
źródło: Fotorzepa
Tramwaje
Inwestycje w nowy tabor i modernizację linii zaplanowały największe miasta
źródło: Rzeczpospolita
Inwestycje w nowy tabor i modernizację linii zaplanowały największe miasta

Zwiększenie unijnego dofinansowania na rozbudowę linii tramwajowych w Polsce będzie się wpisywać w rozwój tego środka transportu, który stał się zauważalny po wprowadzeniu na tory tramwajów niskopodłogowych. – Ten rynek ma bardzo duży potencjał rozwoju, bo sieci wciąż wymagają sporych inwestycji – twierdzi Karol Wach z branżowej firmy analitycznej JMK Analizy Rynku Transportowego.

Największe nakłady przewidują duże miasta. Według grupy Tines działającej w sektorze infrastruktury szynowej w Poznaniu trwają konsultacje społeczne dotyczące budowy linii tramwajowej łączącej centrum z Naramowicami. Inwestycja ma być warta ok. 300 mln zł, władze miasta nie wykluczają rozbudowy także innych linii.

W Łodzi najważniejszym zadaniem ma być dokończenie trasy W-Z oraz budowa czterokilometrowej trasy na Olechów, a następnie modernizacja Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Ta ostatnia ma kosztować 650 mln zł. Przybędzie także nowych składów tramwajowych: do końca roku na łódzkie ulice wyjadą 22, a na 45 kolejnych miasto ogłosi przetarg.

Na Śląsku tory tramwajowe na południu miasta modernizowały niedawno Katowice. Trwa dyskusja dotycząca przedłużenia linii do dzielnic Ligota i Piotrowice. Dużym beneficjentem unijnych dotacji będzie także Sosnowiec, który ma otrzymać na rozbudowę tramwaju blisko ćwierć miliarda złotych.

Szybciej i ciszej

Tines podkreśla, że choć dzisiejsze tramwaje są dużo bardziej nowoczesne, ciche, szybsze i wygodniejsze, to największe zmiany nastąpiły przy budowie torowisk. – Stosujemy nowoczesne nawierzchnie, podobne do tych w metrze, co skutecznie obniża hałas oraz wibracje powodowane przez przejeżdżające składy – mówi Bogusława Kruk, kierownik działu technicznego w Tines.

Na razie branża czeka na pieniądze z nowej perspektywy UE. Jak podaje specjalistyczny serwis InfoTram, pierwszy kwartał 2015 r. był kontynuacją dostaw pojazdów rozpoczętych w roku ubiegłym. Na rynek trafiło kilkanaście składów, wszystkie dostarczyła Pesa, niekwestionowany lider tego typu produkcji.

Z końcem roku dostawę 15 składów dla Olsztyna rozpocznie Solaris, który w tym segmencie transportu działa od niedawna. W grupie producentów znajduje się także poznańska firma Modertrans, dobrze znana z odnawiania składów. Sił w branży tramwajowej próbuje także Newag.

Krajowe firmy, które zapewne będą walczyć o nowe kontrakty w polskich miastach, biorą udział w rozwijaniu transportu szynowego także za granicą. Przykładem jest Solaris: firma z Bolechowa pod Poznaniem dostarczyła w latach 2013–2014 do Jeny pięć składów tramwaju o nazwie Tramino, a dostawa 18 sztuk dla Brunszwiku właśnie się kończy. Z kolei w marcu Solaris zdobył prestiżowy kontrakt na 41 tramwajów dla Lipska. Zamówił je przewoźnik Leipziger Verkehrsbetriebe, a pojazdy mają być przystosowane do nietypowego rozstawu torów o szerokości 1458 mm.

Polska ekspansja

O wygranej w przetargu decydowała nie tylko cena: – Zaważyły tu przede wszystkim innowacyjne rozwiązania techniczne. Ważne okazały się także dobre referencje dla naszych tramwajów, które już jeżdżą w Jenie i Brunszwiku – podkreślała Solange Olszewska, współwłaściciel Solarisa.

Inna polska firma – Torpol – umacnia się w Norwegii, gdzie modernizuje linie tramwajowe. W tym roku firma podpisała kolejny kontrakt: przebuduje tory tramwajowe w Oslo. Umowa jest warta ponad 27 mln zł, a inwestycja obejmuje kompleksową przebudowę toru tramwajowego o długości 1,2 km. Wcześniej firma wymieniała nawierzchnię torową i sieć trakcyjną w sąsiedztwie głównego dworca kolejowego i norweskiego parlamentu.

W niedalekiej przyszłości zleceń dla Torpolu może być znacznie więcej dzięki planowanemu przez norweski rząd gigantycznemu programowi inwestycyjnemu. Rocznie będzie się tam przeznaczać na rozbudowę infrastruktury równowartość 8 mld zł.

 

Transport bardziej ekologiczny

Miejski transport coraz mocniej stawia na ekologię. Dlatego w budowie i modernizacji linii tramwajowych, tego całkowicie bezemisyjnego środka transportu, wprowadza dodatkowe rozwiązania chroniące środowisko. To np. technologie montażu torów zmniejszające hałas i wibracje lub umożliwiające pokrywanie torowisk trawą. Ale prawdziwa rewolucja ekologiczna dokonuje się w komunikacji autobusowej. Tradycyjne napędy zastępowane będą silnikami elektrycznymi. Przykładem jest Warszawa, do której przed wakacjami ma trafić dziesięć elektrycznych niskopodłogowych solarisów. Częściej jako paliwo ma być stosowany także LNG. Już do stolicy dojechała pierwsza partia dziesięciu przegubowych gazowych solbusów zasilanych skroplonym metanem, wyprodukowanych przez firmę Lider Trading. Warszawa jest drugim miastem w Polsce i Europie (pierwszym był Olsztyn), w którym do zasilania autobusów będzie używana ta technologia.

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane