Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Koniec taniego podróżowania

Konrad Majszyk 15-08-2011, ostatnia aktualizacja 16-08-2011 15:50

Za przejazdy autobusami, tramwajami i metrem od wtorku zapłacimy średnio o 30 proc. więcej. Obowiązują też nowe różnokolorowe bilety. Ale automaty wydadzą tylko szare...

źródło: ZTM

Kto nie zdążył do wczoraj naładować karty miejskiej lub skasować innego biletu długookresowego, od dziś dostanie po kieszeni. Cena najpopularniejszego biletu – 30-dniowego – wzrosła o 12 zł (z 78 zł na 90 zł), a 90-dniowego o 24 zł (z 196 na 220 zł).

Nowe ceny i kolory

W grę poszły też ceny biletów kartonikowych. Jednorazowy przejazd kosztuje dziś 3,60 zł. Wczoraj było to jeszcze 2,80 zł. Cena biletu 20-minutowego wzrosła o 60 gr (z 2 do 2,60 zł), 40-minutowego o 1 zł (z 2,80 na 3,80 zł), a godzinnego o 1,2 zł (z 4 na 5,20 zł). Za bilet dobowy od dziś płacimy 12 zł zamiast 9 zł, trzydniowy kosztuje 24 zł zamiast 16 zł.

Wraz z nowymi cenami zmienia się też wygląd biletów kartonikowych.  Czerwone to bilety jednorazowe w pierwszej strefie, bilet dwustrefowy jest pomarańczowy, 20-minutówki są jasnozielone, 40-minutówki ciemnozielone, 60-minutówki turkusowe, dobowe są błękitne, a trzydniowe fioletowe.

3,60 zł kosztuje jednorazowy bilet komunikacji miejskiej (tzw. bilet czerwony)

To nie wszystko. Teraz łatwiej będzie można odróżnić bilety ulgowe. Normalne kolorowe bilety są jednolite, a ulgowe z lewej strony mają duży biały pasek.

Niestety, bilety kupione w biletomatach nie będą kolorowe, bo nie można w nich zamontować kilku rolek. Będą więc drukować bilety biało-szare. A kierowcy autobusów i motorniczy tramwajów do wyczerpania zapasów będą sprzedawać bilety na starych wzorach.

„To wprowadzi straszny bałagan" – napisał do nas w e-mailu pan Julian z Białołęki, pasażer miejskiej komunikacji. „Trudno będzie się połapać w tych kolorach" – przewiduje.

Stare, nieskasowane bilety można do 16 lutego 2012 r. zwracać w punktach obsługi pasażera: w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego  przy ul. Żelaznej 61 oraz na stacjach metra Centrum, Świętokrzyska, Ratusz, Dworzec Gdański, Plac Wilsona, Marymont i Młociny. Opłata manipulacyjna nie będzie pobierana.

By nowy nie zjadł starego

Poniedziałek upłynął pasażerom w kolejkach do biletomatów. – Na Marymoncie kolejki ogromne, bo w trzech biletomatach nie można było płacić kartą, za każdym razem zawieszał się system i wypluwał kartę – informowali nas czytelnicy z Bielan.

12 zł kosztuje bilet dobowy komunikacji miejskiej (jest to tzw. bilet błękitny)

3,60 zł kosztuje jednorazowy bilet komunikacji miejskiej (tzw. bilet czerwony)

Takie same sygnały mieliśmy od pasażerów z Mokotowa. Tymczasem ZTM ostrzega, by nie łączyć biletów długookresowych ze starej i nowej taryfy na karcie miejskiej. Specjalne komunikaty pojawiły się w autobusach i tramwajach.

– Jeśli pasażer ma aktywny bilet długookresowy ze starej taryfy i  będzie chciał zakodować na swojej karcie miejskiej kontrakt według nowego cennika, stary bilet zostanie skasowany – ostrzega Igor Krajnow, rzecznik ZTM.

90 zł kosztuje 30-dniowy bilet kodowany na warszawskiej karcie miejskiej

Jeśli mimo to ktoś zakoduje „nowy" na „starym" bilecie i ten drugi zostanie skasowany, może się zgłosić do któregoś z POP-ów ZTM z reklamacją. Odzyska pieniądze za niewykorzystaną część biletu, ale tylko wówczas, gdy były to takie same bilety, np. 30-dniowe.

Kolejna podwyżka czeka nas 1 stycznia 2013 r. Wówczas bilet jednorazowy będzie kosztował 4,40zł, dobowy 15 zł, a 30-dniowy 100 zł. Docelowo w 2014 r. za jednorazowy bilet zapłacimy 5,20 zł, dobowy 18 zł, a 30-dniowy 112 zł.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane