Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Halo! Będzie jechał niepełnosprawny

Piotr Szymaniak 25-07-2011, ostatnia aktualizacja 25-07-2011 14:25

Jesteś niepełnosprawny i chcesz jechać pociągiem? Zgłoś to 48 godzin wcześniej, a kolejarze podstawią lepszy wagon, zmienią peron lub chociaż wniosą do pociągu.

źródło: PantherMedia

O tym, że infrastruktura kolejowa jest nieprzyjazna dla osób niepełnosprawnych, ci ostatni alarmują od dawna. Windy i podjazdy w pociągach czy na dworcach to ciągle jest luksus. Dlatego podróż pociągiem to dla niepełnosprawnych wyprawa z gatunku ekstremalnych: schody, wąskie wejścia do wagonów czy brak odpowiedniej toalety.

– Wcześniej nigdy nie jeździłam sama pociągiem, bo się bałam, że sobie nie poradzę – mówi Małgorzata Dłużniewska z Rembertowa.

Kiedy kobieta zaczęła studiować w Siedlcach, nie miała innego wyboru.  – Wtedy okazało się, że można zadzwonić pod specjalny numer i poprosić o pomoc. Na peronie w Rembertowie pomaga mi mama, a w Siedlcach kolejarze pomagają mi nie tylko wysiąść z pociągu, ale nawet dostać się na postój taksówek.

I czekają, aż odjadę.

Żeby skorzystać z pomocy, trzeba zadzwonić pod specjalny numer na 48 godzin przed podróżą. Niestety, każda spółka przewozowa ma inny numer. – Ale osoba na infolinii musi przyjąć zgłoszenie i „zorganizować" podróż, nawet jeśli pasażer będzie jechał pociągiem innego przewoźnika – uspokaja Katarzyna Łukasik z biura prasowego Kolei Mazowieckich. – Często zdarza się, że podróżny będzie jechał z przesiadką: najpierw naszym pociągiem, a później np. PKP InterCity, ale zgłaszając nam to, nie musi się już o nic martwić. To my dopracowujemy szczegóły w innymi przewoźnikami.

Na co może liczyć pasażer? Po pierwsze może zostać podstawiony lepszy skład z podnośnikiem dla wózków, szerszymi drzwiami czy odpowiednimi toaletami.

W przypadku konieczności przesiadki, czasem uda się skierować pociąg na ten peron, z którego będzie odjeżdżał skład, do którego ma się on przesiąść. Jeśli nie ma takich możliwości, wówczas wysyłane są dodatkowe osoby, które pomogą wejść i wyjść z pociągu.

– Oczywiście pomagamy niepełnosprawnym, nawet gdy ci nie zawiadomią nas o tym, że będą jechać pociągiem. Ostatnio kierownik pociągu zauważył niepełnosprawnego, który zamierzał się dostać do Lublina. Zadzwonił więc do dyżurnego ruchu, by zmienić peron, na który przyjeżdża pociąg do Pilawy na ten, z którego odjeżdża InterCity do Lublina. Udało się, ale jeśli wiemy wcześniej, to mamy większe możliwości.

Dyżurny telefon działa w Kolejach Mazowieckich od marca. Dotychczas skorzystało z niego 126 niepełnosprawnych. Jeszcze wcześniej taki numer uruchomiły PKP InterCity.

– Na nasze warszawskie numery w tym roku zadzwoniło już kilkuset pasażerów, blisko dwa razy więcej niż w roku ubiegłym – mówi Beata Czemerajda z PKP InterCity. – Na naszej stronie internetowej w zakładce „Prawa i obowiązki pasażerów" jest wykaz pociągów przystosowanych dla niepełnosprawnych.

Gdzie dzwonić

PKP Intercity

22 474 253 9 oraz 22 474 10 85 (w dni powszednie w godz. 8 – 15)

adresy e-mail: easytravel@intercity.pl, pomocnadlon@intercity.pl

Przewozy Regionalne

722 356 250 (w dni powszednie w godzinach 7 – 15)

722 352 181 (codziennie całodobowo)

722 357 597 (codziennie całodobowo)

Koleje Mazowieckie

783 910 289 (w dni powszednie w godz. 8 – 15)

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane