Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Zero stacji, pół obwodnicy

Konrad Majszyk 24-04-2009, ostatnia aktualizacja 26-04-2009 19:13

Dw. Wschodni przejdzie lifting, na Centralnym zmienią się głównie toalety. Zachodni? Nie wiadomo. Drogowcy nie zaczną budowy obwodnic: wschodniej przez Wesołą i południowej przez Ursynów.

autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa

W lutym 2010 r. w Pałacu Kultury odbędzie się losowanie grup eliminacyjnych do Euro 2012 – ogłosił w piątek szef miejskiego Sekretariatu ds. Euro 2012 Andrzej Cudak. Tuzy UEFA z Michelem Platinim na czele zjadą więc do Sali Kongresowej przy ul. Emilii Plater, z remontu której władze miasta zrezygnowały. W dwa lata po przyznaniu Warszawie organizacji meczu otwarcia mistrzostw lista związanych z imprezą inwestycji dramatycznie się kurczy.

Dworce: wstyd, wstyd, wstyd

Na obiecywaną przez Grupę PKP przebudowę przed Euro 2012 Dworca Wschodniego w sąsiedztwie Stadionu Narodowego nie ma żadnych szans. Fiaskiem zakończyły się negocjacje z prywatnymi inwestorami, którzy wspólnie z koleją mieli zmienić to miejsce z praskiej nory w królestwo nowoczesnych biur, sklepów, restauracji i architektury XXI wieku. PKP wciąż nie chcą przyznać się do klęski.

– Planujemy przebudowę Dw. Wschodniego na własną rękę. Projekt ma być gotowy jesienią – mówi p.o. dyrektor oddziału PKP Dworce Kolejowe Małgorzata Zielińska.

Jak będzie wyglądał Wschodni po „przebudowie”? Jak usłyszeliśmy, tego do końca nie wiadomo – rozstrzygnie to dopiero projekt. Później spółka PKP musi uzyskać pozwolenie na budowę, przeprowadzić przetargi itd. Kiedy ruszy inwestycja – tego też nie wiadomo.

Centralny czeka już tylko „remont” (trwa konkurs na aranżację toalet). A Dworzec Zachodni? Wielki znak zapytania. Wciąż trwają jeszcze negocjacje z inwestorem, który miałby tu realizować z PKP projekt biurowo-deweloperski. Jeśli do niego w ogóle dojdzie, to po Euro 2012.Inwestycje Polskich Linii Kolejowych też są spóźnione. W maju PLK mają otworzyć oferty w przetargu na łącznik kolejowy z lotniskiem Okęcie, który powinien działać już w 2005 roku. Wciąż nie znamy wykonawcy przebudowy dwóch peronów na Dw. Gdańskim, który ma się skończyć w tym roku (bez niej nie można remontować linii średnicowej, która powinna być gotowa przed Euro 2012).

Według wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Janusza Piechocińskiego, dworce będą najbardziej wstydliwą wizytówką Polski podczas mistrzostw. Jak wyliczył, spółki PKP zrealizują do Euro 2012 nie więcej niż 40 proc. inwestycyjnych obietnic.

Odchudzanie obwodnicy

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pierwszy raz przyznali oficjalnie, że zapowiadana obwodnica ekspresowa będzie wybrakowana.

– Nie zbudujemy do 2012 roku wschodniej obwodnicy przez Wesołą ani fragmentu południowej obwodnicy w tunelu pod Ursynowem – mówi wicedyrektor mazowieckiej GDDKiA Stanisław Dmuchowski.

Co z pozostałymi fragmentami? Większość elementów drogowego pierścienia – np. trasa z Konotopy koło Pruszkowa do lotniska Okęcie czy nowa wylotówka na Kraków: Salomea – Wolica – Paszków – ma zapisany w harmonogramach termin: „koniec 2011 roku”.

Według Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, w języku GDDKiA może to oznaczać: „nie uda się”. Janusz Piechociński ocenia realność autostradowych obietnic GDDKiA na 50 – 60 proc.

Do kiedy GDDKiA musiałaby ruszyć z inwestycjami, żeby zdążyć do Euro 2012? Dyrektor Dmuchowski przyznał, że nieprzekraczalny termin to jesień 2009 roku. Pewne jest więc ukończenie na czas tylko budowanej w dobrym tempie trasy S8, która ma połączyć Trasę AK z autostradą A2 pod Pruszkowem. Ale i tu jest problem: dociągnięcie A2 z Łodzi do Pruszkowa w 2012 roku jest zagrożone.

Może lepiej wywiążą się z zadań władze Warszawy, która przeżywa ostatnio inwestycyjne ożywienie? Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz wymieniał w piątek litanię trwających i planowanych miejskich inwestycji, niekoniecznie związanych z Euro 2012 (nawet Muzeum Historii Żydów Polskich). Pominął fakt, że niezwykle trudne będzie zbudowanie przed Euro 2012 dróg prowadzących w rejon stadionu: przedłużenia do Dw. Wschodniego Trasy Świętokrzyskiej i Trasy Tysiąclecia przez Szmulki (dla tej ostatniej trzeba by wyburzyć 14 domów).

Stadion i do widzenia

Jednym z nielicznych mocnych punktów Warszawy jest lotnisko Okęcie, które mimo nieukończenia Terminalu 2 spełnia wszystkie kryteria UEFA (w co najmniej 112 proc.). Zgodnie z harmonogramem idzie też budowa Stadionu Narodowego. Wiceprezes Narodowego Centrum Sportu Robert Wojtaś zapewnia, że nie będzie to tylko miejsce do gry w piłkę. Jakie jeszcze funkcje może pełnić? Oprócz restauracji, klubów fitness itd. wymienił też... siedzibę dla działaczy PZPN.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane